Lombok, here we are!! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Thijs/Tomas/Sander Evers/Ruijsscher/Brouwer - WaarBenJij.nu Lombok, here we are!! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Thijs/Tomas/Sander Evers/Ruijsscher/Brouwer - WaarBenJij.nu

Lombok, here we are!!

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Thijs/Tomas/Sander

16 Juni 2014 | Indonesië, Lombok

Onze reis begon iets minder leuk dan gepland. Thijs moest zijn reis wegens omstandigheden een week uitstellen. Daarom zijn wij, Tomas en Sander, de reis met z’n tweeën begonnen.

Vrijdagmiddag 6 juni zijn we om kwart over 2 weggevlogen vanaf Schiphol richting Taipei. Na ongeveer 17 uur kwamen aan op Taipei. Aangekomen op Taipei zijn we met een bus naar het dichtstbijzijnde busstation van ons hotel gegaan. Hier moesten we een klein stukje lopen, dachten we. Dit bleek alleen nog een half uur lopen met een kilootje of 25-30 bagage de man op onze rug.

Zondag zijn we de stad ingegaan en zijn we de Taipei 101 opgeweest, een van de hoogste gebouwen ter wereld. Met de snelste lift ter wereld zaten we in 36 seconde op 382 meter hoogte, wow wat een geweldig uitzicht! De rest van de dag hebben we wat rondgelopen in Taipei. Tussen de middag een heerlijke noedel maaltijd gegeten, met chop-sticks natuurlijk. Maandagochtend om 6 uur ’s morgens een taxi gepakt naar het vliegveld, op naar onze volgende bestemming Bali.

Bij het boarden kregen we een upgrade naar de business class. Dit was echt geweldig, twee studententjes in de business class tussen al het chique volk. Echt alles te krijgen; champagne, whisky en natuurlijk gebakken eendenborstfilet als voorgerecht.

Aangekomen op Bali eerst even een vlucht geboekt voor de volgende dag naar Lombok en vervolgens een taxi gezocht naar het hotel. Nou ja zoeken, er stonden misschien wel 50 tot 100 man klaar die ons dolgraag wilde vervoeren. Met de taxi als echte toeristen gelijk opgelicht, voor een taxiritje van een paar minuten 100.000 rupiah betaald, terwijl de taxi terug 30.000 rupiah was. Het hotel op Bali was echt geweldig, dit was om het zwembad heen gebouwd. Ongeveer 3 meter vanaf de deur van de kamer stond je al in het zwembad, ideaal. Dat zwembad was wel nodig, want we moesten nog wel even wennen aan het klimaat in Indonesië. Dagelijks een graadje of 30 is wel even iets anders dan in Nederland.

Dinsdag middag zijn we doorgevlogen naar Lombok en zijn we opgehaald door Abdul, een medewerker van stichting VLOK op Lombok. Het verkeer op Lombok is echt een grote chaos. Er zijn eigenlijk geen regels in het verkeer op Lombok. Er rijden enorm veel scooters die links en rechts tussen de auto’s doorschieten. Iedereen rijdt door elkaar heen en de rijbanen zijn er alleen om de weg een beetje op te delen.

Ons hotel is wederom super. Het ligt middenin Senggigi, we hebben mooie kamer en een zwembad. Senggigi is een toeristisch plaatsje helemaal vol met hotels, restaurants en bars. Een maaltijd kost een euro of 2-3 en vooral nasi goreng vind je overal op de kaart. Woensdag hebben we een rustdag gehad en hebben we kennis gemaakt met Yani, een inwoner van het dorpje Teloke. Hij is onze gids en zo ons rond gaan leiden door de dorpen die stichting VLOK steunt op Lombok.

Donderdag zijn we dan echt begonnen met ons project. We zijn begonnen met kennis te maken met de Kapala Desa (Burgemeester) van de dorpen. Een super vriendelijk en grappig mannetje waar je zo overheen kijkt, hij is maar 1 meter 40 groot. De kennismaking bestond vooral uit koffie drinken en foto’s van zijn voorgangers bekijken, maar hij was blij dat wij zijn dorpen komen helpen en heeft toestemming gegeven om ons project te starten. We kunnen nu echt beginnen!!!

Vervolgens heeft Yani ons de dorpen mee ingenomen. Dat was wel even confronterend en de armoede was meteen zichtbaar. Waar Senggigi netjes en luxe is, zijn de bewoners echt arm. Sommige huizen zijn nog van riet en lang niet iedereen heeft stromend water. Als je dat ziet, snap je ook wel dat er zoveel straatverkopers zijn in de toeristische gebieden die de toeristen souvenirs aan proberen te smeren.

Maar wat is er ook een verschil in levenstijl met wat wij gewend zijn. Mensen gooien letterlijk al hun vuil op straat. Overal ligt plastic op de grond. Vooral de rivier, die nu in het droge seizoen leeg staat, ligt vol met plastic en andere rommel. Als het tijdens het regenseizoen hard regent spoelt alles weg naar de zee. De mensen denken dan; mooi opgeruimd. Over de gevolgen voor de natuur denken ze alleen niet na, de zee ligt inmiddels vol met plastic.

Zaterdag is Thijs ook aangekomen. Na ruim 2 dagen reizen met een afsluitende boottocht van 5 uur vanaf Bali was hij dan ook eindelijk in Lombok en nu zijn we compleet! ’s Avonds hebben we dit uiteraard gevierd met een avondje bier drinken in de bars en clubs in Senggigi.

Het hotel werkte trouwens niet erg mee bij de komst van onze derde musketier. Het beloofde derde bed bleek een dun matrasje op de grond te zijn. Geheel volgens Indonesische traditie kon dit niet gelijk in één keer opgelost worden. Abdul moest er meerdere keren aan te pas komen om de mensen daar duidelijk te maken dat we toch echt een bed wilden. Na drie dagen vragen uiteindelijk de eigenaar van het hotel duidelijk weten te maken dat we hier twee maanden willen blijven, maar dat we nog de zelfde dag uit zouden checken als er geen bed kwam. Toen was het duidelijk en stond er binnen 2 minuten een bed in onze kamer.

Zondag hebben we lekker rustig aangedaan en zijn we met scooters een stuk over het eiland gereden. Onderweg nog een paar apen gespot en genoten van het geweldige uitzicht van het eiland.

Maandag zijn we weer in de dorpen ingegaan om te kijken nog wat bewoners te ontmoeten. Morgen (dinsdag) gaan we de rivier helemaal oplopen om te kijken hoe deze precies in elkaar steekt. De rest van de week gaan we gebruiken om alle problemen in kaart te brengen en vrijdag staat er nog een bezoek aan de Al-Azhar Universiteit op het programma.

Groetjes vanuit het tropische Lombok!

Thijs
Tomas
Sander

• 16 Juni 2014 - 18:32

Ted Evers:

Hoi Sander, Thomas en Thijs,
    Wij hebben met veel belangstelling jullie verslag gelezen. Wat een verschil in cultuur met wat we in Nederland gewend zijn! Jullie zullen ongetwijfeld veel indrukken en ervaringen opdoen. Wij trouwens ook. We zijn benieuwd hoe het jullie verder vergaat en hopen dat jullie inspanningen de mensen ook helpen. Veel succes en geniet er ook maar van. Groeten uit Nederland, Ted en Irma.

• 17 Juni 2014 - 11:10

Margreet En Johan:

Hoi jongens,

leuk verslag en wat een verschil met Nederland. En afgelegd worden, ja dat hoort erbij. Veel plezier, geniet van de nieuwe indrukken, de omgeving, de mensen, het hotel enz.

Groetjes vanuit het bewolkte Gouda
    oom Johan en tante Margreet

• 17 Juni 2014 - 21:55

Gerard-Karin-Luuk:

Thijs en vrienden,
    Heel bijzonder om te lezen wat jullie allemaal meemaken. We zijn ook een beetje jaloers. Heel veel succes met jullie werk daar. En vergeet niet om er ook van te genieten!
    Gr. Gerard, Karin, Luuk vd Rijt.

• 18 Juni 2014 - 19:21

Opa Evers:

Tijdens het kijken naar de (dramatische) voetbalwedstrijd Nederland - Austrailie krijg ik van Ted het adres van jullie weblog. Gelijk maar even kijken, het is toch wonderlijk dat dit zomaar kan. Leuk om jullie zo te kunnen volgen de komende weken. Ik ben heel benieuwd hoe het met jullie gaat. Wat zijn jullie aan het doen? En genieten jullie een beetje? Heel veel groeten uit Uden van opa Evers