Meten en afzien - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Thijs/Tomas/Sander Evers/Ruijsscher/Brouwer - WaarBenJij.nu Meten en afzien - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Thijs/Tomas/Sander Evers/Ruijsscher/Brouwer - WaarBenJij.nu

Meten en afzien

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Thijs/Tomas/Sander

25 Juni 2014 | Indonesië, Lombok

We zijn inmiddels alweer ruim een week verder, dus het is weer tijd voor een update vanuit Lombok.

Vorige week zijn we in de dorpen Kekeran, Teloke en Orong nog bezig geweest om de problemen in kaart te brengen. Daarnaast hebben we vrijdag de Al-Azhar Universiteit bezocht, waar we werden ontvangen door de Nunung, het hoofd van de faculteit techniek. Goede en gezellige kennismaking gehad en rondleiding gekregen door haar faculteit. De Universiteit gaat opzoek naar data voor ons. Hopelijk kunnen ze de goede gegevens voor ons vinden, want het wordt tijd dat we echt stappen gaan zetten! Komende donderdag krijgen we het resultaat hiervan en zullen we een presentatie gaan geven over water in Nederland, want daar staan de Hollanders natuurlijk bekend om.

Met Abdul en nog een paar mannen uit Teloke zijn we een avondje naar een Karaokebar geweest, die zijn in Indonesië erg populair. Dit bleek echter om een speciale karaokebar te gaan. Na een half uurtje weggeblazen te zijn door het geluid, dat in elke bar/club op 180 staat, moesten we even meelopen naar een kamertje. In dit kamertje zat glas waar je maar aan één kant doorheen kon kijken en aan de andere kant zo’n 20 (jonge) meisjes. Uit deze meisjes kon je er eentje kiezen die dan in een apart kamertje voor je ging zingen. Zoals wij wel dachten, bleek later dat er ook ‘speciale’ kamertjes waren waar je naast zingen ook wat anders kon doen. Een hele rare ervaring waar we ons niet echt prettig bij voelde en hebben Abdul maar verteld dat dit niet echt ons ding was.

Afgelopen weekend hebben we de vulkaan Rinjani beklommen. Een zeer gave tocht, maar wat hebben we afgezien. Zaterdag ochtend om half 6 al opgehaald. Zaterdag en zondag beide dagen zo’n 6 uur gelopen en geploeterd om naar boven te komen. Vooral op de richels van de berg waar we sliepen was het uitzicht geweldig.

De laatste dag was echt bikkelen. ’s Morgens werden we om 2 uur wakker gemaakt om de laatste 1.000 meter omhoog te klimmen naar de top van de berg, zodat we daar de zonsopgang konden zien. Gewapend met zaklamp begonnen we aan onze klim omhoog. De dag ervoor vroegen we onze gids of het niet gevaarlijk was, zijn antwoord heel droog; ‘ja het is gevaarlijk’. Op sommige plekken was het pad maar 2 meter breed met links en rechts een diepe afgrond. Soms was het echt ploeteren door de zachte bodem waar je bij elke stap weer een halve stap naar beneden gleed. Gelukkig bereikte we na 3,5 uur klimmen en afzien de top. Brr wat was het daar koud, we bevroren bijna. Snel wat foto’s genomen en begonnen aan de klim naar beneden.

De tocht naar beneden duurde nog zo’n 6 uur, ondanks dat onze gids zoals het hele weekend weer een enorm tempo inzette wat we maar moeilijk bij konden houden. Onderweg nog een aantal stukken als een soort marsmannetjes door het zachte zand naar beneden gerend. Sander viel nog een keer bijna van de berg, maar kon zich nog net vastgrijpen aan een boomstam. Totaal uitgeput kwamen we rond etenstijd weer aan bij het hotel.

Dinsdag een lekker rustdagje gehouden en woensdag zijn we begonnen met het in kaart brengen van de rivier. Gewapend met kompas, schrijfblokken, meetlint en geïmproviseerde meetstokken van bamboe zijn we begonnen met het opmeten van de rivier. Volgende weken komen daar met behulp van studenten van de Al-Azhar Universiteit nog hoogtegegevens bij en is het in kaart brengen van de rivier helemaal compleet! De laatste dagen van deze week gaan we verder met het in kaart brengen van de rivier en zullen we een bezoek brengen aan de Universiteit.

Een warme groet vanuit Lombok,

Thijs
Tomas
Sander

• 25 Juni 2014 - 23:27

Oom Johan En Tante Margreet:

Hallo,

dat is hard werken tijdens je stage (karaokebar, berg beklimmen) :-)
    Goed te lezen dat jullie ook al goed aan de slag zijn met je stage-opdracht. Succes met je onderzoek en je presentatie. Enne..............................vertel ze ook hoe goed Nederland is met voetbal.

Groetjes oom Johan en tante Margreet

• 29 Juni 2014 - 16:41

Ilse Nieskens:

Hoi jongens,
    Super om jullie verslag te lezen.
    We hebben hier niet echt meelij met jullie gehad na jullie verhaal over de bergbeklimming maar er wel smakelijk om gelachen.
    En Sander, dit soort opmerkingen, Sander viel bijna van de berg, ik denk niet dat die goed zijn voor het thuisfront!!
    Maar wij zijn blij met jullie verhaal, veel succes met jullie werk en geniet ervan.

Groeten uit Biervliet

• 03 Juli 2014 - 16:22

M.Nieskens Vangangelt:

Natuurlijk heb ik genoten van jullie bergtocht .helemaal met veel moeite naar boven klimmen om helemaal beneden de zon te zien opgaan, maar ik heb toch ook wel een beetje benauwd gedacht 'waar brengt die man jullie nog meer naar toe. Geniet in ieder geval van de dingen die dat mooie land jullie te bieden heeft. Lieve groeten en beste wensen,oma M

• 11 Juli 2014 - 09:42

Ted Evers:

Ha Thomas, Sander en Thijs, gaat alles goed? Ik heb al enige tijd geen nieuwe belevenissen meer gezien op jullie site. Zijn er nog spannende avonturen geweest? Zijn jullie de nasi goreng nog niet zat?

Jullie maken waarschijnlijk meer mee dan wij hier in ons natte kikkerlandje. Wel hebben wij een gezellige zondag in Enschede gehad met onze schone dochter Lotte: ik ben met 2 vrouwen op stap geweest?! Dat komt niet vaak voor, haha.

Ben benieuwd naar jullie waterbeheersingsmaatregelen in het dorp en of de bureaucratie daar een beetje opschiet. Waarschijnlijk gaat het zelfs bij onze gemeente nog sneller! Veel succes de komende weken en groeten uit Nederland,